Studia Podyplomowe Zarządzanie w Budownictwie

Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej

Dydaktyka

Plan nauczania na studium podyplomowym

„Zarządzanie w budownictwie”

(organizowane dla inżynierów kierunku budownictwa i pokrewnych)

Przedmioty, ich wymiar i treści.

Lp. Nazwa przedmiotu Liczba godzin

zajęć teoretycznych

 

Liczba godzin

zajęć praktycznych

 

Suma
1. Podstawy ekonomii w budownictwie 8 0 8
2. Prawo gospodarcze w działalności inwestycyjno – budowlanej 20 5 25
3. Podstawy organizacji i zarządzania w budownictwie 8 4 12
4. Marketing w budownictwie 8 3 11
5. Zarządzanie potencjałem ludzkim 15 0 15
6. Zarządzanie finansami w działalności gospodarczej budownictwa 8 3 11
7. Zarządzanie ryzykiem w budowlanych projektach inwestycyjnych 10 0 10
8. Przetargi na usługi budowlane 12 0 12
9. Negocjowanie i zawieranie kontraktów 20 4 24
10. Przygotowanie procesów realizacji budowy 20 2 22
11. Sterowanie przebiegiem realizacji budowy 14 18 32
12. Bezpieczeństwo pracy w budownictwie 8 2 10
Razem poszczególne 151 41 192
Razem 192

 


„Podstawy ekonomii w budownictwie”

Założenia

Zadaniem tego modułu kształcenia jest przyswojenie podstawowej wiedzy ekonomicznej, niezbędnej do prowadzenia działalności gospodarczej, na europejskim rynku inwestycyjno – budowlanym.

 

Główne treści

  • Podstawowe kategorie rynku, modele struktur rynkowych, pozycja i udział budownictwa i regulacja w rozwoju gospodarczym;
  • Mechanizmy powstawania rynkowych zjawisk gospodarczych takich jak:, rozwój, wzrost gospodarczy, równowaga, kryzys, bezrobocie, inflacja, podział dochodu narodowego;
  • Pieniądz, polityka fiskalna a budżet, dług publiczny;
  • Makroekonomia gospodarki otwartej, przepływ kapitału, globalizacja rynków kapitałowych, makroekonomiczne problemy gospodarek transformowanych;
  • Podmioty gospodarcze w gospodarce rynkowej, funkcja popytu i podaży, kształtowanie cen, narzędzia analizy ekonomicznej, ocena kondycji firmy, decyzje operacyjne i długofalowa strategia rozwoju;
  • Koszty a produkcja, czynniki produkcji i praca, wynagrodzenia;
  • Kapitał i rynek kapitałowy, niepewność i ryzyko.

 


„Prawo gospodarcze w działalności inwestycyjno – budowlanej”

Założenia

Konspekt zawiera niezbędne kompendium wiedzy o obszarze i zakresie uregulowań prawnych, dotyczących zachowania norm społeczno – prawnych w stosunkach międzyludzkich oraz w działalności gospodarczej, ze szczególnym uwzględnieniem działalności gospodarczej i technicznej na rynku inwestycyjno – budowlanym w skali krajowej i międzynarodowej.

Wiedza ta nie będzie obejmować szczegółowych unormowań prawa, lecz pozwoli jedynie dobrze zorientować się słuchaczowi w przedmiocie oraz zakresie ustaleń poszczególnych gałęzi prawa, składających się na szeroko rozumiane prawo działalności gospodarczej w budownictwie, a więc prawo: pracy cywilne, handlowe, finansowo – bankowe, gospodarczo publiczne, karne oraz prawo budowlane i gospodarki przestrzennej. Wiadomości te umożliwią swobodne poszukiwanie i odczytywanie szczegółowych norm oraz przepisów prawa, formułowanie konkretnych problemów, rozwiązywanych przez radców prawnych.

 

Główne treści

  • Prawo cywilne w działalności inwestycyjno – budowlanej: źródła, cechy i zasady tego prawa, podmioty gospodarcze, przedmioty stosunków cywilnoprawnych, umowy gospodarcze, postępowanie upadłościowe i układowe, roszczenia i odpowiedzialność kontraktowa;
  • Prawo gospodarcze – publiczne w działalności inwestycyjno – budowlanej: rejestrowanie działalności, koncesje, zezwolenia na działalność gospodarczą, ochrona konkurencji;
  • Prawo finansowe – zagadnienia ogólne: bankowe, ubezpieczeniowe, podatkowe, celne, dewizowe;
  • Prawo pracy: nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy, obowiązki i uprawnienia stron, spory;
  • Prawo karne: formy popełniania przestępstw w działalności inwestycyjno – budowlanej, wyłączenie odpowiedzialności, system kar, typy przestępstw związanych z działalnością inwestycyjno – budowlaną;
  • Elementy prawa budowlanego w państwach UE, odbiegające od prawa polskiego.
  • Ćwiczenia praktyczne: zagadnienia roszczeń i odpowiedzialności kontraktowej, praktyczne wypełnianie najistotniejszych dokumentów w postaci; protokołu odbioru, wezwaniu do usunięcia wad, sporządzeniu osnowy pism będących stanowiskiem w istotnych kontrowersyjnych sprawach: np.: dotyczących robót dodatkowych, jakości itp.


 

„Podstawy organizacji i zarządzania w budownictwie”

Założenia

Zadaniem tego modułu kształcenia jest zdefiniowanie struktury rynku inwestycyjno – budowlanego, jak również pokazanie jego odmienności i większej rozległości w stosunku do rynku towarów powszechnego użytku (z tytułu istnienia dodatkowo rynku usług budowlanych oraz rynku pierwotnego i wtórnego nieruchomości). Dodatkowo pokazana jest istota oraz odmienność organizacji i zarządzania w pięciu rodzajach systemów działalności gospodarczej budownictwa: przedsiębiorstwach budowlanych i produkcyjnych, przedsiębiorstwach eksploatacji nieruchomości, oraz w procesach: produkcyjnych, realizacji obiektów budowlanych i inwestycyjno – budowlanych.

 

Główne treści

  • Definicje budownictwa jako: dział gospodarki, produkcji materialnej, techniki, nauki i edukacji;
  • Struktury systemów gospodarczych, funkcjonalna i organizacyjna, istota organizacji i zarządzania systemem;
  • Struktura rynku inwestycyjno – budowlanego, charakterystyka pięciu rodzajów systemów działania – jako jego uczestników, obszary zewnętrznego oddziaływania otoczenia, związki między uczestnikami tego rynku;
  • Przebieg przekształceń społeczno – gospodarczego modelu budownictwa;
  • Szczegółowe struktury organizacji i zarządzania systemów działalności gospodarczej w budownictwie, a więc:
  • procesów produkcyjnych,
  • procesów realizacji obiektów budowlanych,
  • procesów inwestycyjno – budowlanych,
  • przedsiębiorstw świadczenia usług budowlanych i gospodarowania nieruchomościami,
  • „budownictwa” jako systemu gospodarczego.
  • Ogólna charakterystyka modelu struktury systemu wiedzy o przedsiębiorczości w budownictwie.

 


„Marketing w budownictwie”

Założenia

Moduł kształcenia „marketing w budownictwie” obejmuje specjalistyczny obszar wiedzy z zakresu „zarządzania przedsiębiorstwem budowlanym”, odpowiedzialny za umiejętność zapewnienia zbytu produkowanych towarów oraz zdobywanie niezbędnego portfela zamówień na świadczenie usług budowlanych. Uzyskana wiedza umożliwi:

  • poznanie aktualnej sytuacji popytowo – podażowej na rynku inwestycyjno – budowlanym;
  • kształtowanie wizerunku firmy oraz promocję własnych produktów i usług,
  • działalność operacyjną w zakresie pozyskiwania zamówień na towary oraz zawierania kontraktów na usługi;
  • dostosowanie profilu działania firmy do popytu na rynku.

 

Główne treści

  • Zakres i rola marketingu na rynku budowlanym;
  • Charakterystyka rynku i otoczenia;
  • Instrumenty oddziaływania na rynek: jakość, cena, dystrybucja, promocja;
  • Zasady badań marketingowych;
  • Marketing w strukturze zarządzania firmą;
  • Marketing międzynarodowy.

 

 

„Zarządzanie potencjałem ludzkim”

Założenia

Zadaniem modułu „Zarządzanie potencjałem ludzkim” jest przekazanie wiedzy o gospodarce zasobami ludzkimi, która umożliwia kształtowanie potencjału intelektualnego i zawodowego kadr przedsiębiorstwa, zgodnie z jego strategią rozwoju. Ponadto przygotowuje menedżerów do kierowania zespołami ludzkimi przy realizacji różnorodnych procesów oraz samodzielnych zadań, mających miejsce w rynkowej strukturze budownictwa.

 

Główne treści

  • Istota procesu zarządzania zespołami ludzkimi, rodzaje i zakres umiejętności, rola i efektywność kadr kierowniczych, kariery menedżerskie;
  • Style i metody zarządzania ludźmi w jednostkach organizacyjnych, cele zarządzania, rozwiązywanie konfliktów, motywowanie, techniki patologiczne;
  • Proces podejmowania decyzji;
  • Polityka personalna, modele, strategie;
  • Organizacja gospodarki rynkowej w firmie;
  • Nabór kadr: planowanie, kryteria doboru kadr, wdrażanie do pracy;
  • Gospodarka kadrowa: oceny, systemy motywacji płacowe i bezpłacowe;
  • Rozwój i szkolenie kadry;
  • Polityka socjalna, ubezpieczenia, odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy.
  • Zarządzanie czasem pracy, (normy, systemy, rozkłady czasu pracy, rozliczanie czasu pracy)

 

 

„Zarządzanie finansami w działalności gospodarczej budownictwa”

Założenia

Moduł kształcenia „Zarządzanie finansami” obejmuje podstawy gospodarowania finansami w małych i średnich przedsiębiorstwach budowlanych,

umożliwia właściwe podejmowanie decyzji (na podstawie danych operacyjnych służb finansowych w dużych przedsiębiorstwach) oraz racjonalne gospodarowanie finansami w realizacji procesów budowlanych.

 
Główne treści

  • Cel zarządzania finansami w realizacji celów przedsiębiorstwa;
  • Wartość pieniądza w czasie, metoda kapitalizacji i dyskonta;
  • Ekonomiczne kategorie kosztów: wartości stałe i zmienne, zysk ekonomiczny i księgowy, bilansowanie majątku i kapitału;
  • Dokumentacja finansowa: bilans, rachunek wyników, rachunek wpływów gotówkowych;
  • Kontrola kosztów przedsięwzięć budowlanych oraz w przedsiębiorstwie, budżetowanie;
  • Pozyskiwanie kapitału: emisja dóbr, obligacje, kredyty, pożyczki, sprzedaż majątku trwałego; kupno, wynajem, leasing finansowy i operacyjny, krótkoterminowe metody finansowania;
  • Wpływ obciążeń podatkowych na sytuację finansową przedsiębiorstwa;
  • System pieniężno – kredytowy, depozyty bankowe;
  • Rynek pieniężny i kapitałowy, rynek międzybankowy, lokaty terminowe, papiery wartościowe;
  • Analiza i ocena kondycji finansowej firmy: wskaźniki zbiorcze;
  • Ocena opłacalności planowanych przedsięwzięć, ryzyko w działalności firmy, ryzyko inwestycji kapitałowych, ryzyko w działalności międzynarodowej: polityczne i społeczno – kulturowe, zmiany kursu walut.
  • Niezakończone usługi budowlane – obowiązki służb technicznych

 

 

„Zarządzanie ryzykiem w budowlanych projektach inwestycyjnych”

Główne treści

  1. Zakres funkcji zarządzania procesem realizacji obiektu budowlanego, w stosunku do tradycyjnych funkcji kierowania budową:
  • ryzyko i odpowiedzialność za przebieg i skutki realizacji procesu nie tylko w kategoriach technicznych, ale również: finansowo – majątkowych, prawnych, bezpieczeństwa pracy, jakości robót, dochowania terminów i ogólnych praw działalności gospodarczej,
  • pełny zakres wszystkich etapów procesu budowy, od przygotowania ofert – do rozliczenia budowy wraz z okresem rękojmi,
  • rynkowy system realizacji, z wykorzystaniem podwykonawców i innych partnerów.
  • Zasady funkcjonowania konsorcjum w polskich warunkach prawnych
  • Modele konsorcjum
  • Zasady funkcjonowania Join Venture, struktura Join Venture
  1. Proces realizacji obiektu budowlanego, jako system działalności gospodarczej – ogólny model systemu; struktura cząstkowa kolejnych faz realizacji procesu, struktura cząstkowa – funkcjonalna, struktura celów zarządzania, struktury organizacyjne.
  2. Struktury organizacyjne w kompleksowych procesach budowlanych
  • obszary i rozległość zarządzania procesem, funkcje: generalnego realizatora inwestycji, kompleksowego wykonawcy, generalnego wykonawcy, podwykonawcy,
  • uczestnicy budowy i ich funkcje we wszystkich fazach realizacji procesu: inwestor, projektant, przedsiębiorca,
  • obszary działalności przedsiębiorstwa i przepływ informacji, w realizacji procesu budowy,
  • istota odmienności zarządzania procesem budowy, w porównaniu do zarządzania produkcją w przemyśle.
  1. Struktura celów zarządzania, jako wielkość nadrzędna: niskie koszty i zysk, terminowość, jakość, ochrona środowiska, bezpieczeństwa pracy na budowie, minimalizacja ryzyka, wiarygodność firmy, strategiczny program rozwoju itd.
  2. Struktura kolejnych faz realizacji procesu budowy:
  • opracowanie oferty, formy pasywne i aktywne w polityce zdobywania zamówień,
  • negocjowanie i zawieranie kontraktów,
  • przygotowanie procesu budowy,
  • sterowanie przebiegiem procesu budowy,
  • zakończenie budowy, odbiory, rozliczenia, gwarancje.
  • szacowanie ryzyka oraz plan jakości w tym zarządzanie ryzykiem
  1. Struktura funkcjonalna procesu budowy: kompleks zadań, przedmiot budowy, siła robocza, środki mechanizacji robót, technologia, organizacja, koszty.
  2. Wpływ informacji na przebieg procesu, zewnętrzny i wewnętrzny przepływ informacji w przedsiębiorstwie.
  3. Dokumentowanie i archiwizowanie przebiegu procesu.
  4. Zasady organizowania przez przedsiębiorstwo kompleksowego procesu budowy: rozdział funkcji w strukturze przedsiębiorstwa.
  5. Istota zarządzania procesem budowlanym – podsumowanie.

 

 


„Przetargi na usługi budowlane”

Główne treści

  1. Uwarunkowania wewnętrzne przedsiębiorstwa, wpływające na kształt ofert.
  2. Pasywne przygotowywanie ofert: proste reagowanie na zapotrzebowanie, rodzaje inwestorów i rodzaje popytu na usługi budowlane, elektroniczne nośniki informacji, warunki i terminy przygotowywania ofert.
  3. Określanie własnej pozycji na rynku inwestycyjno – budowlanym:
  • ustalenie segmentacji rynku i zdefiniowanie rodzaju inwestorów,
  • określenie wielkości rynku,
  • obserwacja i analiza poziomu cen,
  • sondaż typowych inwestorów, dotyczący oceny firmy.
  1. Aktywne przygotowanie do składania ofert, w oparciu o szerokie badania i studia marketingowe oraz strategię zarządzania marketingowego.
  2. Czynniki wpływające na cenę:
  • przedział ceny ustalony przez inwestora,
  • przedmiot budowy i technologia przeprowadzenia procesu budowy,
  • ceny rynkowe,
  • koszty własne w przedsiębiorstwie.
  1. Kształtowanie ceny:
  • działania i metody: metody kalkulacji ceny,
  • istota i znaczenia pozycji kosztów osobowych,
  • ogólna struktura kosztów wpływających na cenę,
  • elementy ryzyka, powstające we wszystkich etapach przygotowania i realizacji procesu.
  1. Zakres wykorzystania wskaźników źródeł informacji i cen obiektów porównywalnych.
  2. Przedstawianie ofert na roboty budowlane:
  • tryb i warunki składania ofert,
  • obowiązki stron kontraktu; podstawowy zestaw danych i informacji ze strony inwestora.
  1. Wykorzystanie własnych doświadczeń z przypadków, kiedy nie został zawarty kontrakt.
  2. Wybrane zagadnienia przetargowe
  • Waloryzacja wynagrodzeń w kontraktach na roboty budowlane
  • Oferty konkurencyjne z cenami dumpingowymi
  • Warunki umowne narzucane przez zamawiającego
  • Czas trwania inwestycji
  • Rodzaj i jakość otrzymywanych materiałów przetargowych od zamawiającego
  • Kształtowanie i podział kosztorysu ofertowego przez zamawiającego
  • Marketing w ofercie
  • Specyfika przetargów publicznych ogłaszanych przez podmioty zobowiązane do stosowania procedur wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych

 

 

„Negocjowanie i zawieranie kontraktów”

Główne treści

  1. Przyczyny wzrastających wymagań kwalifikacyjnych kadr przygotowujących kontrakty: stan wiarygodności partnerów, brak doświadczenia, zatory płatnicze, zróżnicowane regulacje prawne w skali państw UE.
  2. Źródła i istota prawa w tym zakresie, w skali Europy:
  • ustawy: Polski Kodeks Cywilny, niemiecki BGB,
  • wzorce „ogólnych warunków zawierania kontraktów” (niemiecki VOB, europejski FIDIC),
  • ustawy regulujące zastosowanie „ogólnych warunków zawierania kontraktów” (np. AGB – Gesetz).
  1. Kontrakty na realizację przedsięwzięć inwestycyjno – budowlanych.
  • Rodzaje kontraktów w budownictwie ze względu na zakres obowiązków zleceniobiorcy: umowa o dzieło i kontrakty na realizację „pod klucz”, umowa o prace projektowe, umowa o roboty budowlane, kontrakty menedżerskie.
  • Rodzaje kontraktów w budownictwie ze względu na formę wynagrodzenia zleceniobiorcy: kontrakty z wynagrodzeniem ryczałtowym, kontrakty z wynagrodzeniem kosztorysowym, kontrakty zakładające zwrot poniesionych, kosztów, kontrakty z ceną stałą i dostosowywaną do poziomu inflacji, zagadnienia związane z wynagrodzeniem zleceniobiorcy i rozliczaniem kontraktu (zaliczki, kwoty tymczasowe, kaucje gwarancyjne, kwoty zatrzymane, wynagrodzenia za świadczenia dodatkowe lub zamienne).
  • Dokumenty kontraktu: potrzeba dokumentowania ustaleń kontraktu, zakres, funkcje i hierarchia dokumentów kontraktu.
  • Warunki kontraktu: zagadnienia techniczne, organizacyjne, prawne i finansowe wymagające formalnego uregulowania w kontrakcie, ograniczenia swobody kontraktowej i ustawowe obowiązki stron kontraktu, modele i wzorce warunków kontraktu – charakterystyka ogólna i zakres
  • Specyfika kontraktów inżynierskich: instytucja inżyniera kontraktu, podstawowe obowiązki inżyniera kontraktu i jego relacje z uczestnikami przedsięwzięcia, funkcjonowanie inżyniera kontraktu w świetle prawa
  1. Procedury udzielania zamówień w świetle zaleceń i obowiązujących wymagań
  • Ustawowe wymagania krajowe.
  • Zalecenia europejskich i międzynarodowych organizacji Inżynierów – Konsultantów (FIDIC, EFCA).
  • Wymagania organizacji pomocowych i kredytodawców (Komisja Europejska, Bank Światowy, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju).
  1. Zawarcie kontraktu.
  • Specyfikacja istotnych warunków zamówienia: zawartość oraz sposób i forma opracowania.
  • Zasady formułowania kryteriów oceny oferentów i ofert dotyczących różnego rodzaju zamówień.
  • Wewnętrzne procedury postępowania zamawiającego dla wyboru oferty
  • Zawarcie umowy: warunki dojścia umowy do skutku.
  1. Specyfika kontraktów zawieranych z dużą ilością podmiotów (tj. zamawiający, GW, zarządzający inwestycją, zarządzający kosztami, zarządzający sprzedażą lub komercjalizacją, projektant)

 

 

„Przygotowanie procesów realizacji budowy”

Główne treści

  1. Struktura modelowania procesu: analiza warunków kontraktu i dokumentacji technicznej obiektu, strumienia informacji zewnętrznych i wewnętrznych, ustalanie możliwości monitorowania i regulacji przebiegu procesu, kolejne kroki w projektowaniu.
  2. Pozyskanie i ostateczne ustalenie podstawowych danych o strukturze organizacyjnej procesu: podział obiektu na etapy i kolejne fazy budowy, model organizacji uczestników i podwykonawców poszczególnych robót, kooperacja w logistyce i wyposażeniu sprzętowym oraz współpraca jednostek konsultingowych, projektowych i kontroli.
  3. Ogólne zasady modelowania procesów technologicznych poszczególnych rodzajów robót i fragmentów budowli: rozpoznanie przedmiotu robót, ustalenie zespołów roboczych, zasobów sprzętowych, usług transportowych, kontroli i rezerw magazynowych – w dostosowaniu do przyjętego ogólnego modelu organizacji procesu oraz względów ekonomicznych; zasady formalizacji przyjętych modeli realizacji poszczególnych robót.
  4. Rodzaje, forma, składniki i stopień szczegółowości dokumentacji technologicznej, w zależności od: rodzaju realizowanych obiektów i procesów budowlanych oraz organizacji uczestników procesu realizacji budowy, od fazy przygotowania procesu inwestycyjno – budowlanego oraz stopnia szczegółowości (założenia technologiczne, kompleksowe projekty technologiczne, karty technologiczne, instrukcje i procedury).
  5. Przykłady – schematy, algorytmy opracowywania poszczególnych części dokumentacji technologicznej procesów, na przykładzie robót konstrukcyjnych oraz robót wykończeniowych, w różnych rodzajach realizowanych obiektów.
  6. Zasady sporządzania planów jakości procesów budowlanych, zgodnie z normami ISO.
  • Istota, miejsce oraz zakres merytoryczny i struktura planów zapewnienia jakości procesów budowlanych w systemie zapewnienia jakości przedsiębiorstwa budowlanego.
  • Definicja, cel i zakres planów jakości, ich rodzaje w zależności od rodzaju realizowanych robót, wpływ przyjętych struktur organizacyjnych procesów.
  • Zawartość merytoryczna planów jakości.
  • Algorytm postępowania przy opracowaniu planów jakości.
  • Wzorce, instrukcji, procedur i dokumentacji rejestrującej spełnienie wymagań planów jakości.
  • Plan jakości jako plan realizacji przedsięwzięcia
  1. Projektowanie zagospodarowania placu budowy: urządzenia i obiekty produkcyjne, schematy przebiegu dróg, składowiska materiałów i prefabrykatów, optymalizacja zapasów, zaopatrzenie w wodę, energię elektryczną i cieplną, lokalizacja środków transportu pionowego, budynki tymczasowe.
  2. Zasady ustalania modeli struktur organizacji przebiegu procesów budowlanych w zależności od rodzaju, wielkości i jakości technologicznej wykonywanych zadań.
  • Zasady podziału realizowanych obiektów budowlanych na segmenty i działki robocze, z rozróżnieniem obiektów jednego typu (jednotypowe), jednorodnych i niejednorodnych, podział obiektów na części wg kryterium odmienności rodzajowej realizowanych procesów i przyjętej metody organizacji robót.
  • Zasady ogólne ustalania struktury organizacyjnej procesów, stopnie podziału na kompleksy i fronty robót, procesy złożone i procesy proste (operacje), zadania kierowników realizacji procesów poszczególnych stopni.
  • Podstawowe metody organizacji przebiegu realizacji robót: metody pracy równomiernej, organizacja typu „kompleks operacji”, metody równoległego i kolejnego wykonania.
  • Wpływ warunków realizacji na strukturę organizacyjną procesu: warunki deterministyczne, warunki losowe, warunki nieokreśloności.
  • Kryteria wyboru modelu struktury organizacyjnej procesu realizacyjnego.
  1. Optymalizacja organizacji przebiegu realizacji poszczególnych rodzajów robót -dokumentacja organizacyjna.
  • Cele, istota i zakres projektowania organizacji procesów realizacyjnych, w zależności od rodzaju obiektów budowlanych.
  • Zakres i forma dokumentacji organizacyjnej procesu budowlanego, w zależności od fazy procesu inwestycyjnego oraz organizacji jego uczestników.
  • Charakterystyka ogólna metod matematycznych w projektowaniu organizacji realizacji budowy: statyczne i dynamiczne, analityczne i numeryczne, deterministyczne i probabilistyczne, metody sieciowe i symulacyjne.
  • Zasady projektowania przebiegu robót budowlanych, kryteria wyboru metod projektowania i optymalizacji harmonogramów budowy, ze szczególnym uwzględnieniem metod sieciowego planowania i systemów eksperckich.
  • Składniki dokumentacji organizacyjnej: harmonogramy lub esogramy zasobów produkcji – siły roboczej, maszyn i sprzętu, półfabrykatów i prefabrykatów materiałów, mediów itd.
  • Informatyczne metody zapisu planów operatywnych budowy.
  1. Pozostałe składniki dokumentacji przygotowania procesu realizacji budowy: dokumentacja kosztów realizacji, procedury kontroli przebiegu robót, rejestrowania i dokumentowania danych oraz korygowania struktury modelu organizacji, kryteria i procedury odbiorów częściowych i końcowych.
  2. Przygotowanie produkcji przed zawarciem umowy z zamawiającym
  3. Zasady modelowania procesu przygotowania i realizacji budowy w odniesieniu do posiadanego w przedsiębiorstwie systemu zarządzania jakością (procedur)
  4. Zastosowanie innowacyjnych technologii w procesie przygotowania i realizacji budowy

 

 

„Sterowanie przebiegiem realizacji budowy”

Główne treści

  1. Formy organizacji i kierowania realizacją procesów budowlanych, w ujęciu instytucjonalno – prawnym.
  • Forma generalnego realizatora procesu budowlanego, podmioty gospodarcze – uczestnicy tego procesu, funkcje gospodarcze prowadzącego budowę.
  • Forma generalnego wykonawstwa procesu budowlanego, podmioty gospodarcze – uczestnicy tego procesu.
  • Forma powiernictwa inwestycyjnego i inne.
  • Funkcje i odpowiedzialność osób fizycznych – uczestników procesu budowlanego, w świetle polskiego prawa budowlanego, kierownik budowy, projektant, inspektor nadzoru.
  • Rodzaje i zakres dokumentacji, niezbędnej do realizacji procesu budowlanego: dokumentacja formalno – prawna, techniczna, algorytm postępowania przy sporządzaniu dokumentacji, szczególne wymagania w odniesieniu do planów zapewnienia jakości procesów.
  • Prawa i obowiązki stron: zlecających i podejmujących zobowiązania kontraktowe
  1. Zasady sterowania operatywnego przebiegiem procesu budowlanego
  • Sterowanie terminami: system operatywnej synchronizacji złożonych procesów budowlanych, realizowanych przez wielu wykonawców, operatywna synchronizacja dostaw materiałów, prefabrykatów, maszyn i urządzeń, systemy „controllingu”, uszczegóławiania, korygowania i aktualizowania planów i harmonogramów budowy, programy informatyczne w sterowaniu przebiegiem budowy.
  • Sterowanie kosztami: maksymalne i minimalne wielkości przy cenach stałych i umowach zryczałtowanych, roboty dodatkowe, roboty płatne za godzinę, zmiany okoliczności realizacji budowy.
  • Sterowanie jakością: definicje wad, usterek i niezgodności z „planami jakości”, obowiązek badań, dokumentowania jakości i usuwania usterek, wpływ jakości na cenę.
  1. Dokumentowanie przebiegu realizacji budowy.
  • Składniki prawnej dokumentacji budowy: dzienniki budowy, księga obmiaru, dzienniki kontroli, aparaty geodezyjne.
  • Metodyka rejestracji ponoszonych nakładów pracy żywej, pracy maszyn i użytkowania sprzętu pomocniczego na budowach.
  • Sprawozdawczość wbudowanych i zużytkowanych zasobów materiałowych, półfabrykatów i prefabrykatów.
  • Dokumentowanie wymagań, cech i właściwości, uzyskanych w procesie budowlanym:
    • procedury badawcze i kontrolne
    • atesty, aprobaty techniczne, certyfikaty na usługi oraz dostawy materiałów, półfabrykatów, prefabrykatów i wyrobów,
    • współdziałanie z nadzorem inwestycyjnym i autorskim,
    • tryb odbiorców cząstkowych i dokumentowanie uzyskanych cech, zgodnych z planami jakości.
  1. Zakończenie, odbiory i rozliczanie budowy.
  • Zakres czynności odbiorczych: techniki odbioru, formy i zakres płatności, uwzględnienia ryzyka, przebieg likwidacji roszczeń, z uwzględnieniem ubezpieczeń, formy dokumentowania zastrzeżeń.
  • Realizacja odbioru: rodzaje odbioru (cząstkowa i końcowa), przygotowanie, przeprowadzanie, dokumentowania odbioru, rozliczanie, gwarancja i rękojmia, prawa i obowiązki w ramach gwarancji, terminy i skutki przerwania gwarancji, wypowiedzenia umów oraz kontraktu.
  • Dokumentacja powykonawcza, cel, zakres i forma.
  • Zabezpieczenie i realizacja roszczeń o cenę zrealizowanych robót: możliwości umowne, przedpłaty, terminy i odroczenia, ubezpieczenie realizatora kontraktu, wstrzymanie robót, zarządzanie przymusowe, hipoteczne zabezpieczenie budowy.
  • Naprawy i obsługi gwarancyjne (w tym koszty)

 

 

„Bezpieczeństwo pracy w budownictwie”

Założenia

Przedmiot ma za zadanie przygotowanie do projektowania procesów produkcyjnych w zapleczu budownictwa oraz procesów realizacji obiektów budowlanych, z zapewnieniem warunków bezpieczeństwa, higieny i ergonomii pracy, zgodnie z obowiązującymi normami. Przygotowuje również do zabezpieczenia i egzekucji norm ergonomicznych w procesie sterowania i kierowania procesami.

Główne treści

  1. Prawna i instytucjonalna ocena pracy.
  • Wybrane przepisy prawa pracy w aspekcie bezpieczeństwa pracy.
  • Działalność Międzynarodowej Organizacji Pracy (WHO i ILO) i jej powiązania z instytucjami w Polsce.
  • Działalność Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz agend terenowych.
  • Nadzór BHP na budowach.
  1. Technologiczno – ergonomiczne zasady zapewnienia BHP na budowach.
  • Zbiór podstawowych zasad BHP i ergonomii pracy w procesach budowlanych i produkcyjnych.
  • Zasady ergonomicznego planowania budowy z zastosowaniem wydajności uzasadnionej ergonomicznie.
  • Ocena ergonomiczności rozwiązań technologicznych w procesach budowlanych.
  1. Prawa i obowiązki w dziedzinie BHP uczestników procesu budowlanego oraz osób pełniących samodzielne funkcje techniczne na budowie
  2. Plany bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  3. Uprawnienia Urzędu Dozoru technicznego w dziedzinie BHP
  4. Ocena ryzyka zawodowego (w tym badanie, szacowanie i wartościowanie ryzyka zawodowego – jako element zajęć praktycznych).

Copyright © 2016 - Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska.

Wszelkie prawa zastrzeżone.

Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Polityka prywatności.

Frontier Theme